Jeśli chcesz nas poznać przeczytaj  jak wygląda nasz dzień.

Tu dowiesz się jak pracujemy, co jest dla nas ważne i na co zwracamy uwagę w pracy z dziećmi.

8:30 – 9:00

Powitanie

Każdego dnia witamy się z dzieckiem przez podanie dłoni, przy jednoczesnym nawiązaniu kontaktu wzrokowego i życzliwym nastawieniu. W ten sposób pedagogika Montessori otacza dzieci zasadami uprzejmości oraz uczy okazywania szacunku w interakcjach z dziećmi i dorosłymi. Dzieci wchodząc do przedszkola zaznaczają obecność, porządkują swoje miejsce w szatni i myją ręce. Już poranek wprowadza rytuały charakterystyczne dla pedagogiki Montessori.

Chcemy, żeby dziecko weszło w rytm pracy w przedszkolu z poczuciem bezpieczeństwa, spokoju i zaopiekowania. Dlatego istotne jest aby rozpoczęło wspólny czas od spotkania w kręgu, które porządkuje i zakotwicza dzień.

9:00 – 9:30

Pierwszy krąg

Pierwszy krąg jest zebraniem naszej małej społeczności. Jest to jedno z wielu przejść, które mają miejsce w ciągu dnia i podlegają naszej rutynie. Regularny, przewidywalny plan dnia jest ważny dla małych dzieci. Dziecko, które nie potrafi jeszcze określić godziny lub przeczytać kalendarza i nie ma dużego wkładu w planowanie, może korzystać z naszej rutyny jako drogowskazu. Pozwala mu to poruszać się po naszym dniu i wiedzieć, co będzie dalej. Daje to dzieciom poczucie kontroli i bezpieczeństwa, prowadzi przez kolejne etapy dnia.

Jednym z elementów kręgu są Wielkie Lekcje Montessori oraz instruktaże z naszych materiałów rozwojowych. W tym czasie ustalamy również kalendarz i świętujemy urodziny. Uczestniczymy w prezentacjach dzieci, podczas których mają one możliwość podzielenia się swoimi pasjami i zainteresowaniami, czy też znaleziskami i skarbami. Jest to także okazja do obejrzenia zdjęć nowej młodszej siostry lub brata i porozmawiania o tym, co wydarzyło się w ciągu weekendu. Opowiadając o wizycie dziadków lub przeprowadzce do nowego domu dziecko uczy się umiejętności dialogu, dyskusji i rozmowy we wzajemnych kontaktach. W ten sposób pomagamy naszym dzieciom w rozwijaniu sztuki publicznych wystąpień i wzajemnym otaczaniu się wsparciem i akceptacją. Dzieląc się swoim życiem, przemyśleniami i emocjami dzieci stają się sobie bliższe.

Istotną częścią rozmów w kręgu jest ustalenie indywidualnych planów pracy własnej. Dziecko, przy wsparciu nauczyciela, wskazuje obszar zainteresowań oraz materiał z którym chce pracować danego dnia.

Krąg to również zaproszenie do wspólnego przeżywania ciszy. Nasze lekcje i ćwiczenia ciszy są wypełnione pracą. Bogate są w przygotowany przez nauczyciela materiał, który wspiera dziecko w rozwoju koncentracji, koordynacji i świadomości ciała. Czas ten wzbogacony jest muzyką natury i zadziwieniem dziecka nad tym co widzi, słyszy i czuje.

9:30 – 12:30

Praca samodzielna i śniadanie

W pedagogice Montessori nieprzerwany czas pracy własnej ma fundamentalne znaczenie. Jest to czas, który trwa co najmniej trzy godziny i jest kluczowy dla naszego dnia.

Montessori odkryła, że już trzyletnie dzieci są w stanie wybrać dla siebie zajęcie, skupić się na zadaniu, zakończyć je i odpocząć bez przerywania tym, którzy pracują. W czasie swojej przerwy dziecko może zjeść śniadanie, wstać i przeciągnąć się lub obserwować lekcje innego przedszkolaka. Następnie samo rozpoczyna kolejny cykl pracy. W ciągu trzech godzin dochodzi do naturalnego przypływu i odpływu koncentracji uwagi dziecka.

W rozumieniu Montessori jest to proces w czasie którego może dojść do Polaryzacji Uwagi. Termin ten, nazwany „fenomenem Montessori”, określa moment bardzo głębokiej koncentracji i całkowitego oddania się zadaniu. W takich sytuacjach dziecko często doświadcza głębokiego uczucia zadowolenia, a nie zmęczenia. Współcześnie, w psychologii pozytywnej, podobne doświadczenie nazwane doświadczeniem przepływu (ang. FLOW) zostało opisane jako bardzo szczególny stan niezwykle głębokiej koncentracji prowadzący do poczucia szczęścia, sensu i spełnienia. Dlatego w naszym przedszkolu dbamy o to, żeby aktywność dziecka mogła odbywać się przez wystarczająco długi okres czasu, co skłania go do wnikliwego poznawania czynności lub przedmiotów oraz całościowego zaangażowania uwagi.

Wspierając pracę indywidualną dziecka oddajemy do dyspozycji pomoce rozwojowe Montessori obejmujące pięć obszarów edukacji: Praktyczne Ćwiczenia Dnia Codziennego, Materiał Sensoryczny, Edukację Językową i Matematyczną, Wychowanie Kosmiczne. Estetyka tych przedmiotów jest pierwszym wołaniem o zainteresowanie dziecka i rozpoczęcia rano jego pracy własnej. Dlatego zadbaliśmy o to, żeby materiał rozwojowy Montessori był kompletny i dopracowany. Wyeksponowaliśmy go na przeznaczonych dla dzieci meblach, dostosowanych do ich wielkości i siły. Dziecko wchodząc do sali porusza się swobodnie, stając się ”przewodnikiem wychowawcy”, który obserwuje “akty badawcze” przedszkolaka i podąża jego drogą. Dziecko wybiera miejsce i materiał z którym chce pracować. Wybrane miejsce oznacza wizytówką lub dywanikiem, co jest sygnałem dla drugiego dziecka “proszę o szacunek” dla mojej pracy. Każdy materiał Montessori jest w jednym egzemplarzu i ma wyznaczone miejsce. Uczy to dzieci planowania pracy i utrzymywania porządku, jak również wyznaczania i respektowania granic.

12:30 – 14:00

Czas w ogrodzie

Podążając za pracą Marii Montessori, zdajemy sobie sprawę, że dzieci uczą się i rozwijają stopniowo w odpowiedzi na to, gdzie się uczą i rozwijają. Dlatego tak ważne jest środowisko, które możemy zaoferować dziecku.

Wiemy, że świat przyrody jest dla dzieci wyjątkową przestrzenią – kolejną “salą przedszkolną”, która inspiruje do zdumienia, niezależnego uczenia się i krytycznego myślenia. Nasz ogród jest dla dzieci bezpieczną i spokojną przestrzenią, którą współtworzą i o którą dbają. Oferuje szerokie możliwości obserwacji natury, podglądania życia ptaków i innych małych stworzeń. Dzieci są kreatorami ogrodu i czują się za niego odpowiedzialne. Wiosną sadzą rośliny, zrywają truskawki i porzeczki, a jesienią zbierają jabłka i śliwki. O nasze drzewa dba rodzina dzięciołów.

Praca i zabawa w naturalnym środowisku jest powszechnie preferowaną czynnością przez dzieci. Zwiększa zdolności motoryczne i świadomość ciała oraz umiejętność współpracy i kreatywność. Rozwija też wrażliwość, opiekuńcze postawy i pozytywne nawyki wobec środowiska.

Widzimy, że czas spędzony w ogrodzie rozbudza ciekawość naszych dzieci i ich zaangażowanie w naukę. Dlatego nasi nauczyciele oferują dzieciom bogate materiały rozwojowe, które porządkują i nazywają odkrywany świat przyrody.

14:00 – 15:00

Obiad

Rozpoczęcie przygotowań do wspólnego obiadu sygnalizowane jest przejściem nauczyciela lub dziecka po sali z dedykowanym przedmiotem. Jest to nasz kolejny rytuał, który informuje dziecko, że zbliża się czas rozpoczęcia przygotowań do obiadu.

Dzieci naszego przedszkola korzystają ze starannie przygotowanego środowiska, które pomaga im w montessoriańskich praktycznych lekcjach życia. Lata obserwacji wykazały, że mając taką możliwość, uczniowie wolą angażować się w „prawdziwe” zachowania, w przeciwieństwie do swoich „udawanych” odpowiedników. Dlatego samodzielnie przygotowują miejsce do posiłku, rozkładają serwetki i sztućce. Żeby zacząć wspólny posiłek czekamy na wszystkie dzieci. Cichy dźwięk dzwoneczka jest sygnałem do powiedzenia sobie “smacznego”. W tle pojawia się muzyka klasyczna, która uprzyjemnia nam wspólny czas przy stole.

Podczas posiłku nauczyciele i dzieci siedzą razem, ćwiczą dobre maniery i doskonalą sztukę prowadzenia rozmowy, po czym porządkują, zamiatają, wycierają i przygotowują miejsce do pracy. Nasze stałe rytuały prowadzą do utrwalenia się dobrych nawyków przy stole oraz rozwijania poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje środowisko.

15:00 – 15.20

Drugi krąg

Czekając, aż koledzy z klasy posprzątają po obiedzie i dołączą do kręgu, dzieci przeglądają i czytają wyeksponowane książeczki. Drugi Krąg to czas na ponowne spotkanie się dzieci jako społeczności i podzielenie się swoimi przeżyciami i refleksjami z dnia. Jest to czas muzyki, ruchu, rozmowy, nauki i zabawy. Wspólnie uczymy się piosenek, tańczymy, słuchamy opowieści nauczyciela. Jest to również czas podsumowania dnia. Dzieci dzielą się swoimi sukcesami, jak też opowiadają o swoich trudnościach.

To nasze ostatnie wspólne spotkanie w danym dniu jako społeczności montessoriańskiej. Zwykle kończymy je ćwiczeniem ciszy i obdarowaniem się nawzajem miłym gestem lub słowem. Dalej przechodzimy do zajęć dodatkowych i dzieci wkrótce wracają do domu.

15:20 – 16:20

Zajęcia dodatkowe

Do naszego przedszkola zapraszamy profesjonalistów z różnych obszarów nauki, sztuki, tańca i muzyki. Proponowane zajęcia są wyselekcjonowane tak, aby dzieci mogły rozwijać swoje zainteresowania przy wsparciu kompetentnych osób z pasją i doświadczeniem. Osoby te współpracują z nami akceptując zasady Montessori.

16:20 – 17:00

Zakończenie dnia

Czas, kiedy rodzice przychodzą odebrać swoje dzieci, to czas porządkowania miejsc pracy i sali. Chętnie udzielamy rodzicom informacji na temat bieżących sukcesów dziecka i z uważnością żegnamy każdego przedszkolaka. Podajemy sobie rękę życząc dobrego popołudnia.